Dlaczego warto zastrzec markę firmy? Czym jest firmowy znak towarowy?

Wiele osób zastanawia się, dlaczego zastrzeżenie marki firmowej jest takie ważne. Wprawdzie prawo samo w sobie zapewnia taką ochronę przedsiębiorcom, jednak jest to ochrona na bardzo niskim poziomie. Rejestracja znaku towarowego pozwala natomiast chronić interesy danej marki w sposób kompleksowy.

Co to jest znak towarowy?

Znak towarowy to specjalne oznaczenie graficzne, które ma na celu odróżnienie towarów produkowanych przez jednego przedsiębiorcę od produktów sygnowanych znakiem innej marki. To praktyka powszechnie stosowana w handlu. Umożliwia wskazanie, które towary są własnością danej firmy, co pozwala na budowanie świadomości marki u konsumentów i kształtowanie unikalnego wizerunku przedsiębiorstwa. Znak towarowy może być słowny, graficzny, dźwiękowy lub słowno-graficzny.

Zastrzeganie marki firmowej

Nowe marki pojawiają się na rynku nieustannie. Każda firma, aby się wyróżnić, podejmuje działania zmierzające do pozyskania uwagi klientów i budowaniu pozytywnych asocjacji z daną marką. Wpływa to znacząco na zaufanie klientów i ich zainteresowanie produktami czy usługami danego przedsiębiorstwa. Niekiedy dochodzi do sytuacji, kiedy nieuczciwi przedsiębiorcy chcą skorzystać z popularności marek konkurencyjnych i wykorzystują ich znaki towarowe czy hasła promocyjne, aby przyciągnąć klientów. Aby uchronić się przed taką sytuacją, warto zastrzec markę firmy.

Czy to się opłaca?

Podejmując odpowiednie kroki prawne mające na celu ochronę marki, przedsiębiorca przede wszystkim staje się jej pełnoprawnym właścicielem. Wiele osób myśli, że sam fakt założenia przedsiębiorstwa sprawia, że nabywają oni prawo do marki. Niestety przepisy obowiązujące w Polsce tego nie gwarantują i konieczna jest wizyta w Urzędzie Patentowym. Prawne zastrzeżenie znaku towarowego uniemożliwia jego kradzież i przywłaszczenie go przez inne osoby. Pełni to funkcję prewencyjną. Jeśli znak marki zostanie zastrzeżony, trudniej będzie innym zdecydować się na wykorzystanie go we własnym celu. W razie naruszenia, łatwiej jest dochodzić swoich praw i uzyskać odszkodowanie. Przedsiębiorca, który zastrzegł prawa do marki zyskuje również możliwość sprzedania jej oraz zastawienia np. w przypadku kredytu.

Istnieje wiele argumentów przemawiających za tym, że zastrzeganie marki jest nie tylko opłacalne, ale także pełni funkcję dodatkowego zabezpieczenia. Warto skontaktować się z kancelarią radców prawnych, by dowiedzieć się, jakie kroki trzeba podjąć, by zastrzec markę firmy.

tel. (22) 652 31 15
fax. (22) 620 12 42
Elektoralna 11 lok. 8
00-137 Warszawa